6 tips til at skrive en bedre dialog

Undgå afslag fra forlagene: lær at skrive en god dialog! En dialog kan vise noget om den person, der taler.

Vi får et indtryk af, hvordan personen er (god, ond, klog, listig, snedig, dum, genert) og hvad han eller hun føler i situationen, (glæde, begejstring, forelskelse, sorg, vrede, misundelse, frygt, m.m.).

Kunsten er at få det til at lyde naturligt. Mange manuskripter bliver afvist hos forlag alene på grund af dårlige dialoger.

En god dialog skal

  • Karakterisere den der taler
  • Etablere en situation
  • Opbygge konflikt
  • Give et hint om fremtidig handling
  • Forklare
 
Som det fremgår af listen, skal dialogen bære megen information, men det må aldrig blive for overlæsset. Det bedste tip er at prøve at læse replikkerne højt. Lyder de som noget, mennesker ville sige til hinanden, eller lyder det teateragtigt og kunstigt? Hvis det sidste er tilfældet, så prøv at skære noget information fra. Hellere gøre dialogen længere (flere replikker) end at læsse nogle få med for mange oplysninger.
 

Du kan downloade infografikken ved at klikke på billedet - lige til at printe ud og hænge op!

Under billedet giver jeg en mere udførlig forklaring til hvert punkt!
 
 

Skrivetip 1: Undgå adverbier

Forfatteren Elmore Leonard har påpeget, at brugen af adverbier efter 'sagde han' og 'sagde hun' i en dialog river læseren ud af læseflowet og illusionen. Hvis to personer f.eks. diskuterer et dødsfald, og den ene siger noget 'ironisk', 'bedrevidende' eller 'surt', så kan det være, at adverbiet clasher med den stemning, som læseren havde i hovedet, og derfor kommer til at bryde illusionen om at være tilstede ved samtalen.

 

Skrivetip 2: Brug aktive verber

En dialog, som kun består af 'sagde han' og 'sagde hun' bliver hurtigt ensformig at læse. Man kan variere sproget ved at bruge aktive verber, som f.eks. 'hvæsede han' eller 'sukkede hun'. Brug dem med måde, ellers virker det også overlæsset. Den gyldne regel er, at dialogen skal virke let og elegant.

 

Skrivetip 3: Brug regibemærkninger

Nogle forfattere er uenige med mig her, men jeg kan bedst lide en dialog, hvor scenen træder tydeligt frem. Det vil sige, at der mellem replikkerne skal være lidt handling, så man som læser kan se, hvad der sker. Er der ingen regibemærkninger, kan en lang dialog virke som en telefonsamtale, hvor rummet og scenen er barberet væk.

"Har du spist?" spurgte Elmer.Han gik over til vinduet og forsøgte at se ud i mørket. Han sukkede."Hun kommer ikke," sagde jeg.

 

Skrivetip 4: Brug dialogen til at karakterisere dine personer

Måske taler din person på en bestemt måde? Tænk f.eks. på Tío Pepe i Den Gyldne Nøgle eller på Hagrid i Harry Potter. Kan man skabe 'replikindividualisme' er det et stærkt kort at have på hånden i sin dialog. På den måde behøver man ikke hver gang angive, hvem der taler. Det klarer replikken i sig selv. Måden man svarer på, eller hvad man svarer, kan ligeledes fortælle noget om, hvordan en person er. Udnyt det!

 

Skrivetip 5: Brug pauser og emneskift

Eksemplet ovenfor viser, hvordan man kan lave et emneskift i en dialog for at gøre den mere naturlig. I almindelig samtale svarer vi ikke altid på det, vi bliver spurgt om. Når man skriver, har man tendens til at gøre sætningerne logiske. Prøv at komme ud over det, hold pauser og skift emne. Det styrker dialogens troværdighed.

 

Skrivetip 6: Opbyg konflikt

Misforståelser, rygter, løgne og antydninger er gode til at skabe konflikt. Disse ingredienser er gode at brygge en dialog på. Et skænderi er mere interessant at læse, end to der giver hinanden ret. Brug dialogens evne til at skabe konflikter i dit plot. Her virker det naturligt.

 

Få flere tips til at skrive og markedsføre din bog!

Gør som 2000 forfatterspirer: Modtag mit nyhedsbrev med gode råd om at skrive og markedsføre dine bøger samt nyt om mine kurser.
Du får samtidig guiden 12 trin: sådan skriver du en bog

Close

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få de 12 trin til at skrive en bog

Med nyhedsbrevet får du gratis skrivetips,
råd om markedsføring og nyt om skrivekurser.